استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع -  karanesh.com جامع ترین سایت کسب و کار ایران - بلامانع است.

  • کمپوست خانگی طلای سیاه

کمپوست خانگی طلای سیاه

با حداقل تلاش، شما می توانید پوست موز و هسته سیب را به طلا تبدیل کنید. تهیه کمپوست از آنچه شما فکر می کنید آسان تر است

اگر شما در پی یک پرسش از کارشناس کشاورزی هستید که چگونه می توان کمپوست تهیه کرد ؟ شما فرد دقیقی هستید."داربی هوورDarby Hoover" متخصص ارشد منابع NRDC در برنامه ریزی غذا و کشاورزی و استاد کمپوست خانگی معتقد است :دلایل زیادی برای نگه داشتن ضایعات مواد غذایی و سایر زباله های خانگی و برگرداندن آنها از سطل زباله و تولید آن به کمپوست وجود دارد.او میگوید:"کمپوست مواد مغذی و آلی را دوباره به خاک بر می گرداند و با کاهش وابستگی به کود های شیمیایی به نفع کشاورز و کاهش گاز متان از محل های دفن زباله و نیز کاهش مصرف آب به دلیل تامین نیاز آب از کمپوست در خاک را شامل می شود".این روش های کنترلی از آنچه شما فکر میکنید ساده ترند وکمک زیادی به تجزیه مواد غذایی دور ریز می کنند و ناخالصی کم تری دارند.کافی است این 6 مورد زیر را به طور جدی انجام دهید:

1- فضای مورد نیاز را آماده کنید:
مواد غذایی خود به خود در حال پوسیدن است و آنچه که شما انجام می دهید فقط کمک به این روند است. بنابراین نیاز به تکنولوژی خاصی نیست. شما تنها می خواهید که به تجزیه مواد غذایی همراه با روشی سازگار با محل زندگی خود کمک کنید.اگر شما یک اتاق یا انبار در حیاط منزل خود دارید و درجه حرارت آن تا حدودی در حد متوسط می باشد   می توانید مساحتی برابر 1 متر مربع را به این کار اختصاص دهید بسیار ایده آل است و می توانید کا ر را شروع کنید. برای مدیریت فضا باید تعدادی سطل یا منبع را به طوری که بتوان محتویات آن را به هم زده و عمل هوا دهی انجام شود تهیه کنید این کار برای تبدیل سریع تر مواد به کمپوست لازم است. حتی ساکنان آپار تمان هم می توانند این کار را انجام دهند و از کرم های ورمی هم بهره ببرند و در سایز کوچکتری این کار را انجام دهند.

2-استاد مخلوط کردن شوید:
حالا شما به توده ای از مواد غذایی برای تجزیه نیاز دارید که اگر توجه داشته باشید در می یابید که آنها به وفور در اطرف شما وجود دارند. اگر شما تعادل مناسبی از مواد را ایجاد کنید و شرایط هوازی برای رشد میکرو ارگانیسم ها را فراهم کنید تجزیه مواد با کمترین بو صورت می پذیرد.

3-یک فرمول ساده با کد رنگی:

به ازای هر بخش نیتروژن دار"سبز" باید 2 تا 3 قسمت کربن سنگین "قهوه ای"اضافه کنید. قسمت قهوه ای شامل روزنامه خرد شده ،برگ های مرده ،دستمال کاغذی و پس مانه غذا(فقط از هیچ گونه پوشش، مانند کاغذ های براق پاکت شیر ،یا چوب های رنگ شده استفاده نکنید، آنها  نمی توانند به زودی تجزیه شوند.برای جمع آوری مواد "سبز" خرد شده میوه و سبزیجات ،نان و غلات ،قهوه ،فیلتر های کاغذی و بریده چمن برای جمع آوری تکه های غذا و مانند آن میتوان از یک سطل یا پلاستیک استفاده کنید.

4-ضایعات را انتخاب کنید:
مقدار بسیار کمی از ضایعات غذا به سمت سطل زباله روانه میشود و از بین می رود(اگر شما در شهری  زندگی می کنید که سطل های سبز رنگ در کنار خیابان موجود باشد تمامی محتویات آن به مراکز تبدیل کمپوست منتقل خواهند شد).گوشت ،استخوان و فراورده های لبنی در تهیه کمپوست خانگی جا ندارند. نمی توان تضمین کرد که حرارت تولید شده توسط خود کمپوست برای تجزیه پاتوژن ها کافی باشد به علاوه این مواد آفات دیگری به همراه دارد که باعث می شود گربه ها و راسو از راه دور جذب شوند به نظر آقای "Bill Hlubik" استاد کشاورزی دانشگاه نیوبرانزوویک ،نیوجرسی اضافه کردن ضایعات غذا به مخازن در حد اعتدال برای کاهش آفات ضروری می باشد.و قبل از این که شما تهیه کمپوست را آغاز کنید مطمئن شوید که تمامی موارد مطرح شده را رعایت کرده اید این کار به کاهش از بین رفتن ضایعات غذا کمک می کند.

 

موادی که می توانید به کمپوست اضافه کنید

 

موادی که نمی توانید به کمپوست اضافه کنید

 

مقوا(بدون روکش و تکه های کوچک)

 

پودر قهوه و فیلتر آن

 

پوسته تخم مرغ

 

خاکستر

 

میوه وسبزیجات

 

چمن های بریده شده

 

مو و خز

 

کاه و یونجه

 

گل و گیاه خانگی

 

برگ

 

روزنامه (تکه شده)

 

کاغذ (اندازه های کوچک)

 

خاک اره

 

چای کیسه ای(تی بگ)

 

چیپس چوب

 

پوست گردو

 

 

شاخ و برگ درخت گردوی سیاه(باعث آزاد شدن موادی می شود که به برگها و کمپوست آسیب می زند)

 

ذغال سنگ و ذغال چوب(ممکن است محتوی مواد مضر برای ضایعات گیاهی باشد)

 

مواد لبنی و تخم مرغ(باعث ایجاد بوی نامطبوع و جذب آفات مانند جوندگان و مگس می شود)

 

گیاهان بیمار، قارچی و آفت زده(آفات ممکن است زنده بمانند و به دیگر مواد و گیاهان سرایت کنند)

 

گوشت،چربی و گریس(باعث بوی نامطبوع و جذب جوندگان می شود)

 

گوشت واستخوان ماهی(علاوه بر مشکلات بو و جوندگان ممکن است حاوی پاتوژن ها باشند)

 

بستر حیوانات خانگی و مدفوع آنها(ممکن است حاوی انگل ،باکتری ،میکروب یا پاتوژن ها باشند)

 

بریده شاخ و برگ بوته ها ی سم زده(میکرو ارگانیسم های مفید کمپوست را از بین می برد )

 

مواد فوق هرگز نباید به کمپوست خانگی وارد شود            

5-اجازه دهید که پوسیدگی اتفاق افتد:

در مورد نگهداری سیستم کمپوست نگرانید؟ در تابستان کافی است هفته ای یک بار با بیل یا چنگال کشاورزی محتویات را به هم بزنید و در زمستان هر 3 یا 4 هفته این کار را انجام دهید . در هر مرحله (اضافه کردن ضایعات)مقدار کمی از خاک باغچه اضافه کنید این کار برای تامین میکرو ارگانیسم ها لازم است سپس به طور نم نم و به مقدار خیلی کم آب اضافه کنید که به مقدار چند مشت آب و به هم زدن ظرف برای بهتر شدن شرایط داخل ظرف کفایت می کند.

6-از خاک به طور متعادل استفاده کنید:
پس از گذشت چند هفته ضایعات غذا و برگها تبدیل به یک ماده مانند خاک تیره رنگ می شوند در این حالت بوی کپک زدگی نشانگر کامل شدن فرایند کمپوست است بنا براین هیچ چیزی قابل جدا سازی نیست و مواد کاملا یکدست می شود. اگر شما یک باغ یا باغچه دارید می توانید کمپوست را در اطراف گیاهان پخش کنید یا برای تقویت چمن استاده کنید.البته اگر شما در شهر زندگی می کنید در می یابید که تهیه کمپوست بهترین راه برای خلاص شدن از حجم زیاد زباله است .سعی کنید از کمپوست برای گل های گلدان یا باغچه استفاده کنید که دیگر نیازی به خرید خاک نداشته باشید و اضافه آن را به دوستان و محل کار یا مدرسه فرزندان یا حتی فروش آن اقدام کنید یا به پای درختان خیابان بریزید.



 

گسترش این فرهنگ:
بسیاری از کشورهای دنیا به این شناخت رسیده اند که به جای حمل این مواد به محل های دفن زباله می توان آنها را به کمپوست تبدیل کرد تا سال 2013 حدود 3560 برنامه جامع کمپوست توسط سازمان حفاظت محیط زیست ثبت شده است و این آمار در حال افزایش است.

منبع مطلب کمپوست خانگی

کمپوست خانگی طلای سیاه

نوشتن نظر

توجه: HTML ترجمه نمی شود!
    بد           خوب

مطالب مرتبط

برچسب ها: کمپوست, روش تهیه کمپوست, ضایعات, تبدیل ضایعات غذا به کمپوست, کاهش مصرف آب, کاهش مصرف کود شیمیایی, میکرو ارگانیسم, کشاورزی, کمپوست, روش تهیه کمپوست, چگونه کمپوست بسازم, آیا کمپوست بو دارد